หน่วยสมรรถนะ
Perform aircraft flight servicing.
สาขาวิชาชีพการบิน
รายละเอียดหน่วยสมรรถนะ
1. รหัสหน่วยสมรรถนะ | AVT-FTN-3-023ZA |
2. ชื่อหน่วยสมรรถนะ | Perform aircraft flight servicing. |
3. ทบทวนครั้งที่ | - / - |
4. สร้างใหม่ |
![]() |
ปรับปรุง |
![]() |
5. สำหรับชื่ออาชีพและรหัสอาชีพ (Occupational Classification) | |
|
6. คำอธิบายหน่วยสมรรถนะ (Description of Unit of Competency) | |
This skill unit requires the use of the skills of the labor standards and business practices in the implementation of pre- and post-flight maintenance and application handling procedures on aircraft on both fixed wing aircraft and rotating. |
7. สำหรับระดับคุณวุฒิ |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
8. กลุ่มอาชีพ (Sector) | |
7232 Aircraft Mechanics |
9. ชื่ออาชีพและรหัสอาชีพอื่นที่หน่วยสมรรถนะนี้สามารถใช้ได้ (ถ้ามี) | |
N/A |
10. ข้อกำหนดหรือกฎระเบียบที่เกี่ยวข้อง (Licensing or Regulation Related) (ถ้ามี) | |
ICAO Doc 7192 / EASA Part 66 |
11. สมรรถนะย่อยและเกณฑ์การปฏิบัติงาน (Elements and Performance Criteria) |
หน่วยสมรรถนะย่อย (EOC) | เกณฑ์ในการปฏิบัติงาน (Performance Criteria) | รหัส PC (ตามเล่มมาตรฐาน) |
รหัส PC (จากระบบ) |
---|---|---|---|
101312.01 Inspect aircraft and systems, and prepare for flight. | 101312.01.01 Aircraft is positioned as required. Groundlocks, aircraft support and safety devices and covers are removed and stowedin accordance with maintenance documentation. Aircrafttie-down devices are removed and stowed/stored. | 101312.01.01 | 70994 |
101312.01 Inspect aircraft and systems, and prepare for flight. | 101312.01.02 Aircraft and systemsare visually or physically checked for external signs of defects inaccordance with maintenance documentation while observing all relevant workhealth and safety (WHS) requirements. | 101312.01.02 | 70995 |
101312.02 Replenish aircraft systems. | 101312.02.01 Fluid level checks and replenishments are carried out inaccordance with maintenance documentation requirements while observing allrelevant WHS requirements, including the use of material safety data sheets (MSDS) and items of personal protectiveequipment (PPE). | 101312.02.01 | 70996 |
101312.02 Replenish aircraft systems. | 101312.02.02 Maintenance of gaseouslevels (nitrogen and compressed air) iscarried out in accordance with maintenance documentation requirements whileobserving all relevant WHS requirements. | 101312.02.02 | 70997 |
101312.02 Replenish aircraft systems. | 101312.02.03 Required maintenancedocumentation is completed and processed in accordance with standardenterprise procedures. | 101312.02.03 | 70998 |
12. ความรู้และทักษะก่อนหน้าที่จำเป็น (Pre-requisite Skill & Knowledge) | |
|
13. ทักษะและความรู้ที่ต้องการ (Required Skills and Knowledge) | |
(ก) ความต้องการด้านทักษะ
(ข) ความต้องการด้านความรู้ See Appendix A |
14. หลักฐานที่ต้องการ (Evidence Guide) | |
|
15. ขอบเขต (Range Statement) | |
• Before flight servicing • After flight servicing • Turn around servicing • Maintenance documentation includes: • Maintenance manuals • Servicing schedules • Applicable airworthiness regulations • Aircraft maintenance program • Procedures and requirements include: • Industry standard procedures specified by manufacturers, regulatory authorities or the enterprise |
16. หน่วยสมรรถนะร่วม (ถ้ามี) | |
N/A |
17. อุตสาหกรรมร่วม/กลุ่มอาชีพร่วม (ถ้ามี) | |
N/A |
18. รายละเอียดกระบวนการและวิธีการประเมิน (Assessment Description and Procedure) | |
• The assessment are compose of paper exams , interviews, and practical demonstrations, which the paper exam is the main testing. The selection of interviews and practical demonstrations are depending on the assessors’ judgment. • Competency should be assessed in the work environment or simulated work environment using procedures, tools and equipment specified in maintenance documentation. It is also expected that applicable general-purpose tools, test and ground support equipment found in most routine situations would be used where appropriate. • The work plan should take account of applicable safety and quality requirements in accordance with the industry and regulatory standards • A person cannot be assessed as competent until it can be demonstrated to the satisfaction of the workplace assessor that the relevant elements and performance criteria of this unit of competency are being achieved under routine supervision on the following flight servicings that are applicable to the enterprise:
• This shall be established via the records in the Log of Industrial Experience and Achievement or, where appropriate, an equivalent Industry Evidence Guide (for details refer to the Companion Volume Assessment Guidelines). |