หน่วยสมรรถนะ
Inspect, test and troubleshoot propeller systems and components.
สาขาวิชาชีพการบิน
รายละเอียดหน่วยสมรรถนะ
1. รหัสหน่วยสมรรถนะ | AVT-SICX-226A |
2. ชื่อหน่วยสมรรถนะ | Inspect, test and troubleshoot propeller systems and components. |
3. ทบทวนครั้งที่ | / |
4. สร้างใหม่ | ปรับปรุง |
5. สำหรับชื่ออาชีพและรหัสอาชีพ (Occupational Classification) | |
7232 Aircraft engine mechanics and fitters |
6. คำอธิบายหน่วยสมรรถนะ (Description of Unit of Competency) | |
This unit of competency employs hand skills, maintenance publications, and knowledge of propeller and propeller system theory in the inspection, testing and troubleshooting of fixed wing aircraft propellers and propeller system components during scheduled or unscheduled maintenance. This work may be carried out individually or as part of a team. |
7. สำหรับระดับคุณวุฒิ |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
8. กลุ่มอาชีพ (Sector) | |
10 Aircraft Mechanics |
9. ชื่ออาชีพและรหัสอาชีพอื่นที่หน่วยสมรรถนะนี้สามารถใช้ได้ (ถ้ามี) | |
N/A |
10. ข้อกำหนดหรือกฎระเบียบที่เกี่ยวข้อง (Licensing or Regulation Related) (ถ้ามี) | |
ICAO Doc 7192 / EASA Part 66 |
11. สมรรถนะย่อยและเกณฑ์การปฏิบัติงาน (Elements and Performance Criteria) |
หน่วยสมรรถนะย่อย (EOC) | เกณฑ์ในการปฏิบัติงาน (Performance Criteria) | รหัส PC (ตามเล่มมาตรฐาน) |
รหัส PC (จากระบบ) |
---|---|---|---|
01408.02 Troubleshoot propeller systems. |
101408.02.01 Relevant maintenance documentation and modification status, including system defect reports, where applicable, are interpreted to identify an unserviceability. Available information from maintenance documentation and inspection and test results is employed, where necessary, to assist in fault determination. |
01408.02.01 | 199346 |
01408.02 Troubleshoot propeller systems. |
101408.02.02 Maintenance manual fault diagnosis guide and logical processes are employed to ensure efficient and accurate troubleshooting to line replacement level. Specialist advice is acquired, where required, to assist with the troubleshooting process. Propeller system faults are located and the causes of the faults are clearly identified and correctly recorded in maintenance documentation, where required. |
01408.02.02 | 199347 |
101408.01 Inspect and test propeller systems and components. |
101408.01.01 Isolation tags already attached to the system or related systems are checked and aircraft configured for safe system inspection and operation according to applicable maintenance manual. Propeller system is visually or physically checked for rigging and external signs of defects according to applicable maintenance manual while noticing all relevant work health and safety (WHS) requirements, including the use of material safety data sheets (MSDS) and items of personal protective equipment (PPE). |
101408.01.01 | 199344 |
101408.01 Inspect and test propeller systems and components. |
101408.01.02 Aircraft and system are correctly prepared, according to maintenance manual, for the operation of engine and propeller system. Propeller and system are functionally tested according to applicable maintenance manual for indication of malfunction or defects. System calibration or adjustments are carried out according to applicable maintenance manual. |
101408.01.02 | 199345 |
12. ความรู้และทักษะก่อนหน้าที่จำเป็น (Pre-requisite Skill & Knowledge) | |
Foundation skills essential to performance are explicit in the performance criteria of this unit of competency. |
13. ทักษะและความรู้ที่ต้องการ (Required Skills and Knowledge) | |
(ก) ความต้องการด้านทักษะ See Appendix A (ข) ความต้องการด้านความรู้ See Appendix A |
14. หลักฐานที่ต้องการ (Evidence Guide) | |
(a) Performance Evidence (b) Knowledge Evidence (c) Assessment recommendation |
15. ขอบเขต (Range Statement) | |
(a) Recommendation (b) Description |
16. หน่วยสมรรถนะร่วม (ถ้ามี) | |
N/A |
17. อุตสาหกรรมร่วม/กลุ่มอาชีพร่วม (ถ้ามี) | |
N/A |
18. รายละเอียดกระบวนการและวิธีการประเมิน (Assessment Description and Procedure) | |
• The assessment are based on combination of paper exams, interviewing, and practical demonstrations depending on the assessors’ judgement. |